Kategorier
Musiknyheder

Freddie Mercurys luksusloppemarked

Hen over sommeren har man i auktionshuset Sotheby’s i London kunne besigtige en imponerende samling af kunst, antikviteter, kostumer og rock-relikvier, og netop i dag begynder auktionen over ca. 1500 genstande fra Freddie Mercurys liv. Forsangeren i rockgruppen Queen døde i 1991 og efterlod hus og inventar til veninden Mary Austin, som han havde kendt siden 1970, hvor hun var på date med Queen-guitaristen Brian May. Mercury omtalte Mary Austin som sin tætteste ven, og under hans AIDS-sygdomsforløb, var det også hende, der tog sig af ham. Nu er hun nået dertil i sit liv, hvor hun rydder op og rydder ud, og ifølge BBC har hun med undtagelse af nogle få meget personlige gaver fra Freddie Mercury sat det hele til salg. Det drejer sig blandt andet om dyre smykker, gamle vaser, kunstværker af Picasso, Dalí, Miro, Matisse og Chagall samt en Wurlitzer-jukebox fra 1941. For Queen-samlere er der blandt andet masser af tøj, som Freddie Mercury har optrådt i, og den håndskrevne skitse til ”We Are the Champions” med både tekst, akkorder og vokalharmonier fordelt over ni sider, som forventes at indbringe mellem 200.000 og 300.000 pund.

Hvis pengepungen er i orden, er det også muligt at erhverve sig det miniflygel, Freddie Mercury indkøbte i 1975 og efterfølgende skrev mange af sine sange ved. Mercury havde været på jagt efter et instrument, der passede bedre til hans voksende musikalske ambitioner end hans gamle klaver og samtidig kunne klemmes ind i den lejlighed, han delte med Mary Austin. Løsningen blev et Yamaha-miniflygel til ca. 1000 pund, som ved auktionen i dag forventes at blive solgt til 2-3 millioner pund.

“Freddie behandlede Yamaha-flyglet med stor respekt”, har Mary Austin fortalt til BBC. ”Han betragtede det som mere end et instrument. Det var en forlængelse af ham selv, udtryksmidlet for hans kreativitet. Han røg aldrig ved flyglet eller satte et glas på det, og han sikrede, at ingen andre gjorde det heller. Flyglet var altid uberørt”.

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Konfirmationssang fra Carmen Curlers

Hej Tor
Angående Carmen Curlers: Det nummer som de 3 damer spiller ved Svend’s konfirmation. Er det et rigtigt nummer eller bare lavet til lejligheden. Nummeret starter med: Nogen si’r græsset er grønnere et andet sted end lige her.
Claus Holm

Hej Claus
Det er ikke meget, man hører af sangen, og det er ikke til at vide, om der overhovedet er komponeret mere end nogle få linjer af den, for det må være en af dem, der er skabt direkte til ”Carmen Curlers”. Det fremgår generelt af rulleteksterne hvilke musikstykker, der er brugt udover de ting, komponisten Jesper Mechlenburg har kreeret til serien – og når sangen om det grønnere græs ikke er nævnt her, er det også et klart tegn på, at den ikke har haft et liv før ”Carmen Curlers”.
Med venlig hilsen
Tor Bagger

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Bubber og Ibsen

Hej Tor
Christina Ibsen, som har været gift med Bubber, sang titelmelodien til Bubbers badekar, men jeg kan huske, at hun i den periode også havde en mere almindelig popsang, som jeg mindes var ret god. Men jeg kan ikke finde spor af den nogen steder.
Mvh. Thomas

Hej Thomas
I 1993 udkom den musikalske fortælling om ”Bubbers ballonfærd”, og jeg vil tro, at du tænker på sangen ”Før vi si’r farvel” under kunstnernavnet Ibsen og med melodi af Morten Kærså fra Moonjam. Den er ikke så let at opsptøve i dag, men ”Bubbers ballonfærd” ligger på Youtube, og her kan du finde afsnittet med ”Før vi si’r farvel”.
Med venlig hilsen
Tor Bagger

Kategorier
Musiknyheder

Birthe Kjær fylder 75

Det er en arbejdsom og populær sangerinde, der på fredag fylder 75 år, og oven i det rammer hun meget snart 55-års-dagen for sin debutsingle og det store gennembrud “Arrivederci Franz”. Birthe Kjær havde optrådt i flere år, da hendes pianist i 1968 opfordrede den indflydelsesrige producer og talentspejder Johnny Reimar til at lave noget med hende. En aften, hvor Johnny Reimar havde været i Randers med det nyopdagede band Savage Rose, blev han overtalt til at slå vejen forbi natklubben La Cabana i Aarhus, hvor den unge Birthe Kjær skulle optræde. I Familie Journal kunne man for nogle år siden læse en beskrivelse af forløbet, hvor Birthe Kjærs impresario efter hendes optræden greb mikrofonen og kiggede ned på Johnny Reimar og sagde: ”Nå, hvad synes du så, Johnny? Kan du bruge hende? Vil du gi’ hende en pladekontrakt?”. Birthe Kjærs aarhusianske hjemmepublikum hujede og klappede – og Johnny Reimer med de gyldne ører og de gode forbindelser svarede ja. Samme aften fortalte han Birthe Kjær, at han havde den helt rigtige sang til hende, og få uger efter drog hun til København for at indspille sin debutsingle. Den tyske schlager “Arrivederci Hans” var også var blevet et hit på svensk som “Arrivederci Frans”, og Thøger Olesen havde skrevet en dansk tekst til “Arrivederci Franz”.

Danmarks Radio havde for nylig oprettet Dansktoppen, og nogle dage efter at Birthe Kjærs debutsingle var blevet testet i programmet, ringede programmets vært Jørn Hjorting til den afdeling af Arbejdernes Spare- og Lånekasse, hvor den 20-årige Birthe Kjær var elev, for at advisere hende om, at “Arrivederci Franz” ville gå direkte ind på Dansktoppens førsteplads. Pudsigt nok skubbede Birthe Kjær på den måde Johnny Reimars sang ”De violer du plukker” væk fra førstepladsen. Birthe Kjær måtte sige arrivederci til pladsen i sparekassen for at kunne nå alle de spillejobs og indspilninger, der fulgte, og siden da har hun været en af de mest efterspurgte stjerner på dansktopscenen.

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Kimmik

Hej Tor
Hvem bestod den danske gruppe Kimmik af?
Kim Henriksen

Hej Kim
Björn Ulvaeus og Benny Anderssons svenske ”Hej gamle man” var den første indspilning, hvor alle fire medlemmer af det, der skulle blive til Abba, kunne høres sammen for første gang. Trioen Kimmik udgav den i 1971 på dansk, og i deres diskografi er også “Jukeboxsang” og “Har du en vise, så syng den”. Kimmik bestod af Ingelise Thorsmark, Karsten Thorsmark og Mogens Thomsen. 
Med venlig hilsen
Tor Bagger

Kategorier
Musiknyheder

…Yeah, yeah yeah!

The Beatles var populære lige fra deres allerførste udgivelse i 1962, men hvis man skal gradbøje popularitet eller fastsætte milepæle i popularitetens historie, så er datoen i dag en af de mest skelsættende. Den 23. august 1963 udkom gruppens fjerde single, ”She Loves You”, som blev afgørende for, at populariteten eksploderede og udløste det fanhysteri, der blev kendt som Beatlemania. Også i teksten var ”She Loves You” en smule anderledes end deres tidligere hits som ”Love Me Do”, ”Please Please Me” og ”From Me To You”, for i stedet for at handle om ”dig og mig”, blev det en fortælling fra en tredjeperson.

”Jeg vil mene, at det mest interessante ved den var, at det var en budskabssang, det var nogen, der overbragte en besked”, fortalte Paul McCartney i bogen ”Many Years From Now”. ”Det var ikke os længere. Det ændrede sig fra ”I love you, girl” eller ”Love me do”, den var i tredjeperson, hvilket var et skift”. I det sidste store interview, John Lennon gav i 1980, som er gengivet i bogen ”All We Are Saying”, koblede han denne tilgang til sangtekster sammen med Paul McCartneys virke i tiden efter The Beatles som et udtryk for deres forskellige interesser: ”Jeg kan huske, at det var Pauls idé: I stedet for at synge ”I love you” endnu engang, havde vi en tredjepart med. Sådan en lille detalje er tydelig i hans arbejde nu, hvor han skriver en historie om nogen, mens jeg er mere tilbøjelig til bare at skrive om mig selv”.

De første dele af sangen skrev Lennon og McCartney på et hotel forud for en koncert, og resten faldt på plads i McCartneys barndomshjem. Da de havde både tekst og melodi i hus, spillede de den for Paul McCartneys far for at høre hans mening. Den 61-årige James McCartney påtalte den amerikanisering, der lå i linjen ”She loves you, yeah yeah yeah” og foreslog dem at ændre det til det gode engelske ”yes yes yes”. Paul McCartney har flere steder fortalt, at han og Lennon brød sammen af grin, fordi hans far ikke kunne afkode, at det lød smartere med ”yeah yeah yeah”. Singlen, der udkom for præcis 60 år siden i dag, blev så stort et hit, at den i mange år også stod som den bedst sælgende britiske single nogensinde.

Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Tyggemåner

Hej!
Hvem har mon skrevet “Tyggemånesangen”, reklamefilmen fra Spangsberg og Nørregade Bolcher. Det kunne minde meget om en sang begået af Sigurd Barret, men det er jo blot et gæt, men det kunne være sjovt at vide, da denne udgave synes at ramme i “plet” som reklamefilm.
Bjørn Baastrup

Hej Bjørn
Jeg har haft fat i Nørregade Bolcher, og de har faktisk fået flere henvendelser om, hvorvidt det mon er Sigurd Barrett, der står bag reklamesangen. Det er dog Jesper Winge Leisner, som i 1980’erne var en af de bærende kræfter i Rocazino, og som sidenhen både har skrevet filmmusik og lavet store musicalforestillinger.
Mvh. Tor Bagger

Kategorier
Musiknyheder

Heldige Kylie i ny musical

Kort tid efter at Take That-musicalen ”Greatest Days” har haft premiere i den nye filmversion, bliver der varmet op til endnu en såkaldt jukeboxmusical med en ny historie bundet sammen af gamle hits. Fra november vil man i Storbritannien kunne opleve en ny musical baseret på musik af trioen Stock, Aitken og Waterman. De skrev og producerede sange på samlebånd i 1980’erne og skabte hits for Rick Astley, Jason Donovan, Kylie Minouge, Donna Summer, Mel & Kim, Bananarama og mange, mange andre. Forleden blev det offentliggjort, at en af producerteamets helt store stjerner selv spiller en rolle i musicalen. Selvom det er i digital form og ikke på scenen, medvirker selveste Kylie Minogue nemlig i musicalen, der har fået navn efter hendes europæiske gennembrudshit ”I Should Be So Lucky” fra 1988. Kylie Minogue var allerede populær i hjemlandet Australien, men folkene omkring hende håbede på endnu større succes via poptroldmændene Stock, Aitken og Waterman. Pete Waterman fortalte i bogen ”1000 UK #1 Hits”, at samarbejdet med Minogue nær var gået i vasken. ”Jeg var hjemme en fredag eftermiddag, da jeg fik et opkald fra Mike Stock på kontoret, som spurgte, om der var noget, jeg havde glemt at fortælle ham. Om en lille australier ved navn Kylie Minogue”? Waterman havde svedt ud, at Minogue skulle komme, og på dette tidspunkt sad hun i pladestudiets reception. I telefonen lagde Waterman derfor op til helt at droppe idéen om et samarbejde. ”Det kan vi ikke, for hun forventer at lave noget med os”, forklarede Mike Stock, hvortil Pete Waterman svarede ”She should be so lucky”, der kan oversættes i stil med ”Hun er heldig, hvis det bliver til noget”. Mike Stock greb sætningen i luften, hvorefter de via telefax hurtigt udvekslede idéer til en sangtekst. Melodien blev skrevet på ganske få minutter, og to timer senere havde den 19-årige Kylie Minogue indspillet sin del projektet i den effektive hitfabrik. Og selvom sangen blev til i lyntempo uden forberedelsestid, viste ”I Should Be So Lucky” sig at blive et af de største hits både for Kylie og for Stock, Aitken og Waterman.