Kategorier
Brevkasse

Spørgsmål: Beethoven og Morse-alfabetet

Ugens spørgsmål er baseret på en stribe interessante observationer, der næsten kunne være taget ud af en Dan Brown-roman. Jeg videreformidler her et mysterium og efterlyser assistance fra skarpsindige læsere:

Ludvig van Beethoven levede fra 1770 til 1827, og Samuel F. B. Morse levede fra 1791 til 1872; de kunne muligvis have kendt hinanden. Som KFUM-spejder lærte jeg for mange år siden at benytte morsealfabetet; her lærte jeg derfor, at bogstav V har tegnet …- Altså prik-prik-prik-streg. Det var tegnet, der som et pausesignal under krigen lød tre gange, altså V-V-V for ”vi vil vinde”, når den illegale radio bragte nyheder fra England, efterfulgt af meldingen ”Her er London”. Men der er noget, der altid har undret mig, og her kommer Ludvig van Beethoven (1770-1827) ind i billedet. I sin skæbnesymfoni, symfoni nr. 5 (romertal V), som Beethoven skrev i årene 1807-08, bruger han morsetegnet for V som skæbnetung rytme hele symfonien igennem. Det var jo mange år, før Morse tog sit prik-streg-alfabet i anvendelse. I umindelige tider har det været kendt, at romerne skrev V, når de mente 5. Men foreligger der en tilfældighed, eller kan nogen give mig en rimelig forklaring på, hvorfor Beethoven benytter den skæbnetunge rytme – Morse’s V-tegn – netop i sin femte symfoni?

Karl Maksten, Aalborg

TILFØJET: I
sidste uge Karl Maksten en mulig
sammenhæng mellem morse-alfabetets bogstav V (prik, prik, prik, streg), som jo også
er romertallenes femtal, og temaet fra Beethovens 5. symfoni, der også er kendt
som skæbnesymfonien. Observationen af sammenfaldet mellem romernes femtal, den
5. symfoni og værkets karakteristiske anslag, der har samme rytme som
morsealfabetets V, er ganske interessant. Både forsøgene på at påvise
sammenhængen og de læserhenvendelser, jeg har fået, peger dog hen mod det
kedelige, men realistiske svar: At der er tale om en pudsig tilfældighed, men
ikke andet end en tilfældighed.

Med venlig hilsen
Tor Bagger