For 25 år siden blev rockmusikken ramt af en regulær revolution. Tre unge
mænd fra Seattle i USA rystede en – efter manges opfattelse – hensygnende
rockscene med deres stil, da gruppen Nirvana udsendte albummet ”Nevermind”, som
både blev kendt for numre som ”Smells Like Teen Spirit” og ”Come As You Are” og
for det let genkendelige pladecover med en baby, som under vandet svømmer efter
en pengeseddel. På forhånd var der naturligvis diskussioner om hvorvidt en
meget synlig baby-tissemand ville kunne støde nogen, og pladeselskabet foreslog
derfor en Plan B med et klistermærke, som kunne sættes over dette den fire
måneder gamle drengs kønsdele, hvis det blev nødvendigt. Forsanger Kurt Cobain
ville dog kun være med til denne kompromis-løsning, hvis teksten på
klistermærket lød ”Hvis dette støder dig, må du være skabs-pædofil”. Planen
blev droppet.
På lørdag er det 25 år siden, ”Nevermind” udkom, og pladeselskabet
havde håbet, at de måske ville kunne sælge 250.000 eksemplarer, men albummet,
der for alvor definerede de tidlige 1990’eres grunge-bølge, har for længst
passeret 30 millioner solgte på verdensplan.